הסכם ממון בנתניה | הסכם ממון | עו"ד אילנית שבת (חלפון), נוטריון

הסכם ממון בנתניה או בהרצליה | עו"ד אילנית שבת

מעוניינים בעריכת הסכם ממון בנתניה או בהרצליה, ע"י עורכת דין מומחית בדיני משפחה, עו"ד אילנית שבת נוטריון ?

צרו עמנו קשר:

סניף נתניה: רח' התהילה 38 נתניה, טל' 09-8335767, פקס 09-9545033 דוא"ל office@notario.co.il. חניה חופשית חינם בכל שעות היום.

סניף הרצליה: רח' משכית 22 "בית לומיר" הרצליה (ליד בית אפל), טל' 09-9543895, פקס' 09-9545033, דוא"ל office@notario.co.il.

תשלום בכרטיס אשראי, בשיק או במזומן.

למפת הגעה להגעה למשרדנו בנתניה לחצו כאן.

מהו הסכם ממון ומתי קיים צורך לערוך הסכם ממון?

הסכם ממון הינו הסכם שבני זוג העומדים להינשא זה לזו, עורכים אותו במטרה להסדיר ביניהם את כל ענייני הרכוש שנצבר על ידי כל אחד מהם עד למועד הנישואין ולעיתים אף את נושא הרכוש שיצטבר על ידם לאחר הנישואין.

לצורך הבנת החשיבות בעריכת הסכם ממון, יש להכיר ולהבין את החוק הישראלי, המסדיר את העניינים הרכושיים החלים על בני זוג שלא ערכו הסכם ממון. חוק זה, המכונה חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג – 1973, קובע כי אם לא עשו בני זוג הסכם ממון ביניהם, יחול על בני זוג כאלה הסדר איזון המשאבים. מהו אם כן, הסדר איזון המשאבים, אשר הינו ההסדר החל על כל בני הזוג שנישאו ולא ערכו ביניהם הסכם ממון? סעיף 5 לחוק יחסי ממון, המגדיר את ההסדר הזה, קובע כי עם התרת הנישואין או פקיעתם, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווים של כלל נכסי בני הזוג למעט הנכסים הבאים:

(א). נכסים שהיו לבני הזוג ערב הנישואין או שקיבלו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין;

(ב). גימלה המשתלמת לאחד מבני הזוג על ידי המוסד לביטוח לאומי או גימלה או פיצוי שנפסקו או המגיעים על פי חיקוק לאחד מבני הזוג בשל נזק גוף או מוות;

(ג). נכסים שבני הזוג הסכימו בכתב ששוויים לא יאוזן ביניהם.

במילים אחרות: במועד פקיעת הנישואין, אשר בדרך כלל הכוונה היא למועד הגירושין, מבצעים רשימה מפורטת של כל הרכוש שהצטבר במהלך הנישואין, למעט הנכסים המפורטים לעיל, שאינם נלקחים בחשבון. על פי סעיף 6 לחוק יחסי ממון, מימוש הסדר זה נעשה על ידי כך, שמבצעים הערכה כספית של הנכסים הללו. משווי הנכסים האמורים של כל אחד מבני הזוג, יש לנכות את סכום החובות המגיעים ממנו, למעט חובות שאין לאזן את שווים. אם נוצר מצב בו הערכת הנכסים של אחד מבני הזוג גדול יותר מהערכת הנכסים של בן הזוג האחר, אזי חייב בן הזוג ששווי נכסיו גבוה יותר, לתת לבן זוגו מחצית מההפרש בין שווי הנכסים של כל אחד מבני הזוג. לצורך המחשת ההסדר נציין כדוגמה מצב בו שווי נכסיו של בן הזוג הראשון הוא 100,000 ש"ח ושווי נכסיו של בן הזוג השני הוא 60,000 ₪. במצב כזה, בן הזוג הראשון צריך לשלם לבן זוגו את מחצית מההפרש בין שווי הנכסים של כל אחד מבני הזוג דהיינו מחצית מהסך של 40,000 ₪ ובמילים אחרות בן הזוג הראשון ישלם לבן הזוג השני סך של 20,000 ₪.

האם נכס שנרכש לפני הנישואין או התקבל בירושה יחולק בין שני בני הזוג בגירושין ?

לכאורה, לאור הוראות חוק יחסי ממון, קיים הסדר ברור ביחס לחלוקת הרכוש שיש לבצעה במועד הגירושין כאשר החוק קובע במפורש אלו נכסים יש להוציא מהסדר איזון המשאבים. לכן, התשובה לשאלה שבכותרת אמורה להיות שלילית. עם זאת, הדברים אינם כה פשוטים. הסיבה העיקרית לכך היא, שהפסיקה קבעה כי קיימים מקרים שעל אף שמדובר בנכס הנופל לאחד מסוגי הנכסים שיש להוציאם מהסדר איזון המשאבים, יש לקחתו בחשבון במועד חלוקת הרכוש והוא יאוזן כשאר הנכסים או ילקח בחשבון בדרך אחרת שבית המשפט יראה לנכון. כך, למשל, לא אחת קבעה הפסיקה, שדירה שנרכשה על ידי אחד מבני הזוג טרם הנישואין, הינה משותפת לשני בני הזוג. באופן דומה עשויים נכסי ירושה שירש אחד מבני הזוג להפוך לנכסים משותפים. מקרים אלה ואחרים, שאינם מעטים, צריכים להוות שיקול משמעותי כאשר בני זוג עומדים בפני נישואין ומבקשים לדאוג לכך, שהנכסים אשר הביאו עימם אל תוך הנישואין ישארו בבעלותם גם לאחר גירושין. בני הזוג אינם יכולים להסתמך אך ורק על הוראות החוק כבטוחה לכך, שהרכוש אשר הביאו עימם אל תוך הנישואין לא יחולק, בסופו של דבר, במסגרת החלוקה הרכושית אגב גירושין. לצורך כך, הם מחויבים לערוך הסכם ממון. ניתן לערוך הסכם ממון בנתניה במשרדה של עו"ד אילנית שבת (חלפון).

מהי הפרדה רכושית לנכסים שמצטברים לאחר מועד הנישואין ?

השיקולים לעריכת הסכם ממון יכולים להתייחס גם לנכסים שמצטברים לאחר מועד הנישואין. כלומר בני זוג המעונינים לשמור על הפרדה רכושית מוחלטת או חלקית, גם לאחר מועד הנישואין ידרשו לערוך הסכם שיקבע במפורש את ההסדר הקובע את ההפרדה הרכושית ביניהם. לכל המקרים הללו וגם למקרים אחרים, בהתאם לנסיבות הספציפיות, יש צורך לערוך הסכם ממון אשר יסדיר את החלוקה הרכושית המועדפת על בני הזוג. בני זוג שלא ערכו הסכם ממון, יחול עליהם הסדר איזון המשאבים הקבוע בחוק יחסי ממון, וזאת גם אם הוסכם ביניהם בעל פה, שההסדר הרכושי ביניהם יהיה שונה מהסדר איזון המשאבים.

האם הסכם ממון טעון אישור של בית המשפט או נוטריון ?

חשוב לזכור, חוק יחסי ממון קובע בנוסף, כי הסכם ממון טעון אישור של בית משפט או בית דין דתי. בני זוג שעורכים הסכם ממון לפני נישואין יכולים לאשר את ההסכם גם בפני נוטריון. הסכם כאמור, שלא קיבל אישור בית משפט או נוטריון, הגם שבני הזוג חתמו עליו, במרבית המכריע של המקרים, הינו חסר תוקף ובני הזוג לא יוכלו להסתמך על ההסדרים הקבועים בו במועד גירושין. אודות אישור הסכם ממון על ידי נוטריון לחצו כאן.

עבודת הניסוח של הסכם ממון הינה עבודה מורכבת הדורשת עורך דין מיומן

לכן, בני זוג המבקשים להגן על רכושם, לרבות רכוש שהובא אל הנישואין ומתפתח במהלך הנישואין, צריכים לשקול באופן רציני ביותר עריכת הסכם ממון לצורך הגנה על רכושם במועד של גירושין. בנוסף, גם לאחר שבני הזוג מסכימים ביניהם על עריכת הסכם ממון, עליהם לדאוג לכך שההסכם שינוסח יבטיח את אשר מעונינים הם להגן עליו. לא כל הסכם ממון ימלא את מטרתו בבוא יום סגריר. עבודת הניסוח הינה מורכבת הדורשת עורך דין מיומן, המכיר את הפסיקה הרלבנטית המתפתחת בנושא ומוכשר לניסוח מדוקדק ומקיף שיאפשר כיסוי מקסימלי של מטרות ההסכם.

לעריכת הסכם ממון בנתניה, צרו קשר: טל' 09-8335767, דוא"ל office@notario.co.il.

רח' התהילה 38 נתניה, חניה חופשית חינם בכל שעות היום. למפת הגעה להגעה למשרדנו לחצו כאן.