ייפוי כח מתמשך



מעוניינים בעריכת ייפוי כח מתמשך בנתניה או בהרצליה, ע"י עורכת דין מומחית בדיני משפחה, עו"ד אילנית שבת נוטריון? צרו עמנו קשר ונתאם לכם פגישה:

סניף נתניה רח' התהילה 38, נתניה (ליד מלון איילנד), טל'  09-8335767, פקס' 09-9545033,  דוא"ל office@notario.co.il 

(נגישות מלאה לנכים וחניה חופשית לאורך מרבית שעות היממה, צמודה למשרד). סניף הרצליה – רח' משכית 22 הרצליה (ליד בית אפל), טל' 09-9543895, פקס' 09-9545033, דוא"ל offie@notario.co.il

בשנת 2016 תוקן חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב – 1962 (להלן: "תיקון מס' 18") ואליו הוכנס הסדר חדש, אשר רבים חיכו להסדרתו בחוק. עד למועד התיקון לחוק, כאשר אדם היה מאבד את יכולתו לדאוג לצרכיו והופך להיות חסר יכולת, בית המשפט היה ממנה לו אפוטרופוס בהתאם לבקשה אשר הייתה מוגשת אליו. הבעיה בהליך זה הייתה כפולה, ראשית המדובר בהליך  שמתקיים לאחר שהאדם נכנס למצב של חוסר יכולת ובכך, אין לו יכולת להביע את רצונו ביחס להליך וביחס להחלטות המתקבלות הנוגעות אליו ושנית, המדובר בהליך המפוקח על ידי האפוטרופוס הכללי.

תיקון מס' 18 לחוק הכשרות והאפוטרופסות – ייפוי כח מתמשך

בתיקון מס' 18  ביקש המחוקק לקבוע דרכים משפטיות נוספות בהן יהיה ניתן לטפל במצבים כאלה, כאשר המטרה שעמדה מאחורי קביעת הדרכים הללו היא, לאפשר לאדם לתכנן את עתידו, לגבי מצב בו הוא לא יהיה מסוגל יותר לקבל החלטות לגבי ענייניו השונים, בין אם המוגבלות היא פיזית ובין אם המוגבלות היא מנטלית. כך יכול אדם לכתוב מראש במסגרת ייפוי כח מתמשך, מיהו האדם שהוא מעוניין שיטפל בענייניו, באלו עניינים וכיצד יפעל. דרך זו מאפשרת להתאים את הטיפול באדם שאיבד את היכולת לנהל את ענייניו באופן שיתאים לרצונותיו ולבחירות שלו.

מהם היתרונות של ייפוי כח מתמשך?

אחת מהדרכים המשפטיות החדשות, שנקבעו בתיקון 12 היא עריכת ייפוי כוח מתמשך, שהוא מסמך בו אדם קובע מראש, כאשר הוא נמצא במצב קוגניטיבי תיקן וכשיר לנהל את ענייניו, את זהות האדם שיפעל בשמו ובמקומו, שהוא בדרך כלל אדם שהינו אמין עליו. מייפה הכוח  מכונה בלשון החוק "ממנה". ההסדר של ייפוי כח מתמשך מבטל את הצורך למנות במצבים כאלה אפוטרופוס וניתן להסתפק במיופה הכוח שיפעל בהתאם להנחיות שנתן האדם שמינה אותו, עוד כאשר היה במצב שאינו מוגבל. ההבדל העיקרי בין אפוטרופוס ובין מיופה כוח, היא שאלת הדיווח לאפוטרופוס הכללי ושאלת הדין וחשבון שיש להעביר לו מדי תקופה. בעוד האפוטרופוס כפוף להשגחתו והוראותיו של האפוטרופוס הכללי, מיופה הכוח בהסדר של ייפוי כח מתמשך משוחרר מחובות אלה, למעט מצב בו מוגשת תלונה לאפוטרופוס על פעולותיו של מיופה הכוח ובמצב כזה, יכול ותפתח בדיקה בנושא פעולותיו של מיופה הכוח. באופן כללי, כאשר מדובר במיופה כוח, מדובר באדם שלממנה יש אמון בו ועל כן, החוק ריכך את הביקורת על נושא התפקיד.

על איזה עניינים חל ייפוי כח מתמשך?

החוק מאפשר לערוך ייפוי כוח מתמשך שיחול על עניינים שונים. העניינים יכולים להתייחס לעניינים אישיים של הממנה. כך, למשל, יכול ייפוי כח מתמשך להתייחס לאורח חייו, למקום מגוריו וכיוצ"ב של הממנה. הוא יכול גם להתייחס לעניינים רכושיים, לדוגמה, לחשבונות הבנק, דרך ניהול נכסי מקרקעין וכיוצב' ואף יכול להתייחס לענייניו הרפואיים של הממנה. הממנה הוא זה שקובע, את היקף סמכויותיו של מיופה הכוח, את דרך פעולתו וכל עניין אחר החשוב למיופה הכוח.

לצורך פיקוח על פעולותיו של מיופה הכוח, יכול הממנה למנות אדם נוסף, המכונה אדם מיודע, שכל תפקידו הוא לקבל מידע ממיופה הכוח ולפקח באופן זה על דרך התנהלותו של מיופה הכוח.

עריכת יפוי כח מתמשך

מבחינה טכנית, עריכת יפוי כוח מתמשך חייבת להיעשות בכתב כאשר על יפוי כוח מתמשך להיות ערוך בהתאם לטופס שנקבע על פי החוק. כלומר, אדם אינו רשאי לערוך ייפוי כוח מתמשך כאשר תוכנו ערוך בהתאם לרצונו, אלא מה שנתון לעריכתו הינן רק התשובות הניתנות לשאלות הקבועות והזהות בכל יפוי כוח מתמשך. עם זאת, קיימת אפשרות לצרף לייפוי הכוח מסמכים והוראות מיוחדות שהממנה מעוניין להוסיף אותם לייפוי הכוח והיקף מלל זה הינו גמיש וניתן לעיצוב אישי על ידי הממנה. קיימת חשיבות כיצד לנסח את ייפוי הכוח ולאלו עניינים להתייחס, וזאת כדי שלא יוצר מצב שמייפה הכוח לא יוכל לעשות שימוש במסמך זה בעת השימוש בו. יפוי כוח מתמשך יש לערוך אצל עורך דין הרשום בלשכת עורכי הדין, אשר עבר הכשרה מתאימה על ידי האפוטרופוס הכללי לערוך ייפויי כוח מתמשכים.

הפקדת ייפוי כח מתמשך

לאחר שעורכים ייפוי כוח מתמשך וממלאים אותו באופן תקין, יש צורך להפקיד אותו במשרדי האפוטרופוס הכללי במחוז בו מתגורר הממנה. לאחר שייפוי הכוח נשלח או נמסר לאפוטרופוס הכללי, האפוטרופוס בודק את ייפוי הכוח שהועבר לידיו ולאחר שהוא מאשר אותו, ניתן אישור הפקדה בייחס לייפוי הכוח. אישור ההפקדה מהווה תנאי בל יעבור לכניסתו של  יפוי הכוח לתוקף.

חשוב לדעת, שבאופן דומה לצוואה, יכול הממנה לשנות את ייפוי הכוח המתמשך מדי תקופה בהתאם לרצונו וייפוי המתמשך האחרון, הוא זה המחייב. עם זאת, בניגוד לצוואה, תנאי למתן תוקף לייפוי הכוח האחרון שנערך הוא להפקידו כדין במשרדי האפוטרופוס הכללי, כמצוין לעיל.